رابطه سپاس گزاری و خواب چیست؟

    مهارت
    سپاس گزاری و قدردانی و ارتباط آن با خواب

    خواب یک امر حیاتی برای سلامتی است. خواب ناکافی سلامتی را به مخاطره می اندازد و احتمال ابتلاء به چاقی، دیابت، مشکلات قلبی و دیگر بیماری ها را بالا می برد. کسی که از بی خوابی رنج می برد می داند که بی خوابی مشکل بزرگی است. مطالعات نشان می دهد که سپاس گزاری و قدردانی یک روش آسان برای بهبود بی خوابی در افراد است. (بهار باور)

    افرادی که مشکلات قلبی دارند یا درد مزمن ولی شکرگزاری را تمرین می کنند نسبت به آن دسته از بیمارانی که شکرگزاری نمی کنند خواب بهتری را تجربه می کنند. در یک مطالعه بر روی 401 نفر که دچار اختلال خواب بودند، 41% از آنها که افراد شکرگزارتری بودند راحت تر به خواب می رفتند، خواب طولانی تری را تجربه می کردند، کیفیت خوابشان بهتر بود و در طول روز راحت تر بیدار می شدند. این مطالعات نشان داد که افراد سپاسگزار بهتر می خوابند زیرا در هنگام خواب افکار منفی کمتری دارند و مثبت تر هستند.

    در حالی که شواهد مبنی بر ارتباط بین سپاس گزاری و خواب بهتر هنوز مقدماتی و ضعیف است، اما به اندازه ی کافی قوی است که نشان بدهد ممکن است کسانی که گوسفند می شمارند تا بهتر بخوابند بهتر است نعمت ها را بشمارند تا راحت تر و سریع تر بخوابند.

    آیا سپاس گزاری برای قلب شما مفید است؟

    قدردانی و سپاس گزاری احساس دلگرم کننده ایجاد می کند و این کار به سالم نگه داشتن قلب ما نیز کمک می کند.

    این نوع از تحقیقات در سال 1995 آغاز شد، هنگامی که یک مطالعه نشان داد افراد سپاسگزار تپش قلب بهتری دارند که نشانگر سلامتی خوب قلب است. در مطالعه های جدیدتر زنانی که به مدت 2 هفته سپاس گزاری هایشان را یادداشت می کردند فشار خون پایین تری نسبت به زنانی که حوادث روزانه را می نوشتند داشتند. همه ی اینها نشان می دهد که احساس قدردانی می تواند برای قلب های سالم مفید باشد.

    آیا افرادی که سپاسگزار هستند بهتر می خوابند؟

    در مورد افرادی که قبلاً مشکلات قلبی دارند، چطور؟

    مطالعات اخیر پاول میلز، لورا رودین و همکارانشان رابطه ی بین سپاس گزاری و سلامتی را در افراد مبتلا به مرحله ی نارسایی قلبی بدون علامت بررسی کرده اند. در مطالعات شان معلوم شد که 186 نفر از بیماران که همواره شکرگزار بودند بهتر می خوابیدند، کمتر خسته بودند، کمتر افسرده بودند و اعتماد به نفس بیشتری داشتند، حتی بیمارانی که روزانه به مدت 8 هفته  سپاس گزاری می کردند کمتر دچار التهاب شدند.

    چگونه قدردانی ممکن است سلامتی را بهبود بخشد؟

    تحقیقات در مورد رابطه ی بین قدردانی و سلامت جسمی هنوز در حال توسعه است. اما مطالعات انجام شده تاکنون نشان می دهد که ممکن است ارتباط عمیقی بین سپاس گزاری و سلامت جسمی وجود داشته باشد. کم کم به نظر می رسد که افراد سپاسگزار احساس سلامتی و خواب بهتر می کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.