چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

    مهارت
    روش های کنترل احساسات-سایت انگیزشی بهار باور

    در این مقاله از بهارِباور قصد داریم تا به شما راه کارهایی برای کنترل احساسات ارائه کنیم.

    احساسات چیست؟

    مجموعه ای از حالات مانند، خشم، تنفر، شادی، عشق، اندوه، آرزو، ترس و… احساسات هر فرد را تشکیل می دهند. حرکات کسی که می خندد، برای هر فردی قابل فهم است. ایما و اشاره در سرتاسر جهان معتبر و بیانگر احساسات و عواطف انسان و از ویژگیهای ذاتی وی هستند. وجود احساسات به انسانها کمک می کند که با هم ارتباط بر قرار کنند. احساسات بیانگر وضعیت روانی افراد بوده و برای رفتار مناسب در شرایط مختلف بسیار مهم هستند.

    راه کارهایی برای کنترل احساساتمان

    پذیرنده باشید نه مدافع

    اگر به صورت مداوم حالت تدافعی به خود بگیرید، درواقع مانند شمع در حال کشتن قدرت درونی خود هستید. فقط به این دلیل که مردم به شما می خندند به این معنا نیست که شما مشکلی دارید. این موضوع را شخصی نکنید. افرادی که اعتماد به نفس دارند از این نمی ترسند که احمق به نظر برسند. بلکه آنها خیلی راحت و به سادگی هیچ اهمیتی نمی دهند. حالت تدافعی خود را کنار بگذارید و به خودتان این فرصت را دهید که حداقل برای مدت کمی هم شده آرام باشید.

    روش های کنترل احساسات-سایت انگیزشی بهار باور

    خودخواه نباشید

    به احساس‌تان نگاه صفر و صدی نداشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. داشتن تفکر «یا هیچ یا همه» موجب می‌شود خیلی از راه‌حل‌ها و گزینه‌های تأثیرگذار را نادیده بگیریم. آزاد بودن در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های زندگی، به شما کمک می‌کند نظرات و احساسات دیگران را بهتر درک کنید و رفتار مناسب‌تر و خلاقانه‌تری در تعامل با دیگران از خود نشان بدهید.

    شناخت احساسات خود و شرایطی که در آن هستید، موجب می‌شود نگاه منطقی‌تری به موضوع داشته باشید، تصمیمات بهتر و عاقلانه‌تری بگیرید، یک‌طرفه قضاوت نکنید و از روی خودخواهی تصمیم نگیرید.

    روش های کنترل احساسات-سایت انگیزشی بهار باور

    توجه‌تان را به چیزی دیگر معطوف کنید

    ممکن است همیشه خود را از دیگران کم‌ اهمیت‌تر بدانید. مثلا وقتی در سالن ورزشی هستید، احساس کنید که افراد دیگر از تناسب اندام خوبی برخوردارند و از اضافه وزن خود خجالت بکشید و دچار حسادت شوید و تصور کنید هرگز نمی‌توانید مانند آنها باشید. به جای توجه دائم به دیگران، به توانایی‌های خود و راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن معضلات زندگی‌تان بیندیشید. با این رفتار، بهتر می‌توانید به خودتان کمک کرده و دچار حسادت‌های بی‌فایده نشوید. حتی بهتر از همه می‌توانید روی تلاش‌ها و عملکردهای خود متمرکز شده و پیگیر کارهایتان باشید تا سرانجام به برخی از آرزوهایتان جامه عمل بپوشانید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.